Vijf professionals aan vergadertafel met laptops en documenten bespreken digitale vennootschapsadministratie

Het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) schept een juridische basis voor een volledige digitale administratie voor ondernemingen . Een elektronisch effectenregister wordt binnen dit kader een onmisbare tool om gegevens betreffende de aandelenverhoudingen en aandeelhouders steeds up-to-date te houden.Zéker nu ondernemingen steeds meer gegevens over deze voorgaande dienen mee te delen aan de overheid.

Het Instituut van Accountants en Belastingconsultenten (IAB) en de Federatie van het Notariaat (Fednot) hebben dan ook de handen in elkaar geslagen voor het ontwikkelen van een betrouwbaar elektronisch effectenregister .

De voordelen ten opzichte van het huidige aandelenregister zijn velerlei. Het papieren aandelenregister raakt soms zoek of wordt niet bijgewerkt bij wijzigingen in de aandeelhoudersstructuur. Bij gebruik van een elektronisch effectenregister zal de accountant of notaris elke wijziging in de aandeelhoudersstructuur elektronisch registreren. Dit verhoogt de betrouwbaarheid over wie de aandeelhouders van de onderneming zijn en welke participaties deze bezitten aanzienlijk. Daarnaast kunnen de gegevens in het elektronisch register ook niet worden gemanipuleerd, wat eventuele discussies kan vermijden. Ook de administratieve verplichtingen van de bestuurders van de ondernemingen (en op termijn ook van bijvoorbeeld kredietverstrekkers) worden fors verminderd .

Ook bij de registratie van de uiteindelijke begunstigden in het UBO-register van de FOD Financiën kan het elektronisch effectenregister een belangrijke rol spelen. Ondernemingen kunnen er namelijk voor kiezen om de benodigde informatie automatisch via het elektronisch effectenregister door te geven aan de FOD Financiën. Zo zijn zij ten allen tijde in orde met de UBO-verplichtingen, zonder dat zij hiervoor zelf enige actie dienen te ondernemen.

Voor meer informatie betreffende UBO-verplichtingen, lees onze blog ‘Deadline voor de eerste registratie in het UBO-register uitgesteld tot 30 september 2019’

Wij houden je op de hoogte bij verdere ontwikkelingen. Wens je meer informatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

DISCLAIMER: Dit artikel werd gepubliceerd/voor het laatst gewijzigd op 27-03-2019 en werd opgesteld conform de op dat moment geldende wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en interpretaties. Sinds voormelde datum kunnen er zich wijzigingen voordoen waardoor dit artikel verouderde informatie kan bevatten.

Deel dit artikel

Vond je dit artikel nuttig? Deel het met anderen die er baat bij kunnen hebben.

Heb je een vraag?

Blijf je met vragen zitten na het lezen van dit artikel? Geen probleem! Ons team van experts staat klaar om je te helpen met persoonlijk advies.

Stel je vraag

Klaar om er in te vliegen?

Certifisc voor bedrijven en ondernemers

Van startup tot vennootschapsgroep: wij houden je cijfers scherp, jij je focus.