
Als zelfstandige heb je, net zoals een werknemer, recht op een uitkering wanneer je door ziekte of een ongeval niet in staat bent jouw beroepsactiviteiten uit te voeren. Tot op heden kan je pas aanspraak maken op deze uitkering vanaf de 15e dag van arbeidsongeschiktheid (ook wel gekend als de carenzperiode).Vanaf 1 juli 2019 valt deze carenzperiode echter weg en krijg je vanaf dag 1 een arbeidsongeschiktheids- of invaliditeitsuitkering op voorwaarde dat je minstens 8 dagen ongeschikt zal zijn.
De arbeidsongeschiktheid start op de datum van ondertekening van het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid door je dokter. Je kan dus best op de eerste dag van je ziekte reeds een doktersbezoek inplannen. Dit getuigschrift dient dan binnen de 7 dagen per post (best aangetekend) te worden bezorgd aan je ziekenfonds.Indien je minder dan 8 dagen ongeschikt bent, zal je geen uitkering ontvangen en verandert er dus niets aan het huidige systeem. Omwille van deze reden zal er dus ook steeds een minimale wachttijd van 7 dagen behouden blijven.
DISCLAIMER: Dit artikel werd gepubliceerd/voor het laatst gewijzigd op 12-04-2019 en werd opgesteld conform de op dat moment geldende wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en interpretaties. Sinds voormelde datum kunnen er zich wijzigingen voordoen waardoor dit artikel verouderde informatie kan bevatten.
Deel dit artikel
Vond je dit artikel nuttig? Deel het met anderen die er baat bij kunnen hebben.
Heb je een vraag?
Blijf je met vragen zitten na het lezen van dit artikel? Geen probleem! Ons team van experts staat klaar om je te helpen met persoonlijk advies.
Stel je vraag