• Investeert voortdurend in kennis
  • Pro-activiteit
  • Een persoonlijke service
  • Pragmatisch & Dynamisch
  • Uw boekhouding online

Interesse?

Contacteer ons vrijblijvend via onze contact- pagina of telefonisch via 055/30.14.41 

Wat zijn de fiscale gevolgen van de strengere CO2-meting?

Gepost op 8 augustus 2019 in Fiscaliteit

Door nieuwe Europese regelgeving dienen vanaf 1 september 2018 alle nieuwe auto’s die ingeschreven worden een nieuwe CO2-test te ondergaan: de ‘Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure’ (WLTP). Deze nieuwe test vervangt de bestaande ‘New European Driving Cycle’ (NEDC). Dit kan dus ook een aantal fiscale gevolgen hebben.

  • De WLTP-norm leidt tot een uitstoot die gemiddeld 20 tot zelfs 25% hoger ligt dan de NEDC-norm.
  • De CO2-waarde heeft invloed op verschillende belastingen op regionaal en federaal niveau.
  • Tot 31 december 2020 mag de NEDC-waarde toegepast worden.
  • Het is aangeraden steeds te controleren of u de juiste uitstoot hanteert.

Hoe werkt de WLTP?

De WLTP-norm schept een realistischer beeld van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een voertuig. Deze nieuwe methode leidt tot een CO2-uitstoot die gemiddeld 20 tot zelfs 25% hoger ligt dan bij de NEDC-norm.

In tegenstelling tot de oude NEDC-norm houdt de WLTP beter rekening met de werkelijke rijomstandigheden en alle uitrustingsopties. Een verplichte aanvullende RDE-test (‘Real Driving Emissions’) stelt de berekening verder op punt door de uitstoot van vervuilende stoffen, zoals fijnstof en stikstofoxide, op de weg zelf te meten.

Wat zijn de gevolgen van de WLTP?

Hoe hoger de CO2-uitstoot van een wagen, hoe hoger de belastingen die ermee gepaard gaan.
In België heeft de CO2-waarde invloed op volgende belastingen:

  • In Vlaanderen: de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting;
  • In Wallonië: de Ecomalus (vanaf 146 g/km CO2);
  • Op federaal niveau:
    - het voordeel alle aard op bedrijfswagens met privégebruik van werknemers en zelfstandigen;
    - de fiscale aftrekbaarheid van autokosten voor zelfstandigen en bedrijven;
    - de solidariteitsbijdrage in de sociale zekerheid voor werkgevers.

Vanaf wanneer treedt de WLTP in voege?

Voor wagens die vóór 1 september 2018 geregistreerd zijn, blijft de oude NEDC-norm van kracht.

Voor auto’s die nadien geregistreerd zijn, geldt tot en met 31 december 2020 een overgangsperiode. Op het gelijkvormigheidsattest van deze wagens staan 2 waarden vermeld: ‘WLTP’ en ‘NEDC 2.0’. Dat laatste is het WLTP-resultaat dat via een conversiesysteem naar een (lager) NEDC-resultaat wordt omgezet.

Vanaf 2021 telt enkel nog de WLTP-norm.

Waar vind ik de juiste uitstoot?

Voor nieuwe wagens (d.i. sinds het najaar van 2018) staan beide uitstoten vermeld op het gelijkvormigheidsattest. Andere bronnen vermelden mogelijk alleen de nieuwe en strenge WLTP-waarde.
Voor oudere wagens vermelden de documenten normaliter de NEDC-waarde.

Wanneer er slechts één uitstoot vermeld staat, is het aangeraden steeds te controleren of het wel degelijk over de NEDC-waarde gaat en niet de strengere WLTP-waarde.

Wens je meer informatie over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren! Onze experts staan voor je klaar!