• Investeert voortdurend in kennis
  • Pro-activiteit
  • Een persoonlijke service
  • Pragmatisch & Dynamisch
  • Uw boekhouding online

Interesse?

Contacteer ons vrijblijvend via onze contact- pagina of telefonisch via 055/30.14.41 

Voor wie is registratie via Checkinatwork verplicht?

Gepost op 16 januari 2020 in Algemeen

Om fraude en sociale dumping op werven op te sporen is men als aannemer gehouden tot elektronische aanwezigheidsregistratie. De aannemer dient alle personen die werken in onroerende staat verrichten, vóór aankomst op de werf, te registreren via het online platform Checkinatwork.

  • Checkinatwork is een online platform voor de registratie van de aanwezigheden bij werken in onroerende staat.
  • Zowel de persoon die iemand uitstuurt om te werken, alsook de persoon die het werk uitvoert, zijn verantwoordelijk voor de registratie. 
  • Alle personen die werken in onroerende staat verrichten op een werf, waarvan de totale kost gelijk is aan of hoger is dan 500.000 euro, dienen geregistreerd te worden.
  • De melding van de aanwezigheden kan zowel ter plekke als vanop afstand worden uitgevoerd en kan gebeuren via 4 verschillende kanalen.
  • Van zodra de werken voorlopig opgeleverd zijn, hoeven geen aanwezigheden meer geregistreerd te worden.

Wat is Checkinatwork?

Checkinatwork (CIAW) is een online platform dat ter beschikking wordt gesteld door de overheid. Via dit platform dienen bouwprojecten verplicht te worden geregistreerd en moeten de personen die er werken in onroerende staat verrichten, zich elke dag aanmelden.
Het systeem kan zo bijhouden wie aanwezig is, wanneer en waar.

Wie is verantwoordelijk voor de registratie?

Zowel de persoon die iemand uitstuurt om te werken, alsook de persoon die het werk uitvoert, zijn verantwoordelijk voor een correcte registratie.  Er moet tussen beide partijen onderling worden overeengekomen wie de registratie in orde brengt.

De werkgever of hoofdaannemer moet zich ervan vergewissen dat respectievelijk zijn werknemers en onderaannemers, alsook de bouwdirecties en coördinatoren dagelijks zijn geregistreerd.
De werkgever of hoofdaannemer kan zelf instaan voor de registratie maar kan er ook voor kiezen om de werknemer en onderaannemer de eigen registratie te laten uitvoeren. Dit dient duidelijk te worden afgesproken en er moet een registratiemiddel ter beschikking worden gesteld.
De verantwoordelijkheid voor een correcte registratie zal vaak contractueel bij de onderaannemer worden gelegd.

Werknemers of zelfstandige onderaannemers dienen er tevens op toe te zien dat hun aanwezigheid op de werf is geregistreerd. Zij kunnen de registratie zelf uitvoeren, indien dit zo met de opdrachtgever is afgesproken of zij kunnen de registratie die door hun opdrachtgever werd uitgevoerd, controleren via checkinatwork.

De registratie dient steeds te gebeuren alvorens de persoon op de werf aan de slag gaat. Het is tevens mogelijk om op voorhand de aanwezigheden te registeren, dit maximaal 36 dagen vooraf.

Wie moet geregistreerd worden?

Alle arbeiders, zelfstandigen, stagiairs, interimarbeiders, etc. die werken in onroerende staat verrichten (met uitzondering van bepaalde activiteiten uit de land- , tuin- en bosbouw die expliciet worden uitgesloten van het toepassingsgebied) moeten geregistreerd worden op het online platform.

Sinds 1 april 2019 moet bovendien de aanwezigheid van de chauffeur van de betonmixer die verantwoordelijk is voor de levering van stortklaar beton tevens worden geregistreerd.

Deze verplichting geldt enkel voor werven waarvan de totale kost gelijk is aan of hoger is dan 500.000 euro (excl. Btw). 

Hoe moeten de aanwezigheden worden geregistreerd?

De melding van de aanwezigheden kan zowel ter plekke als vanop afstand worden uitgevoerd en kan gebeuren via 4 verschillende kanalen:

  1. De onlinedienst via desktop
    Deze toepassing kan gebruikt worden voor registratie op afstand via de website www.socialsecurity.be
  2. De mobiele onlinedienst
    Met de Smartphone of tablet kan geregistreerd worden door de QR-code te scannen die uithangt op de werf.
  3. De webservice
    Deze toepassing is te gebruiken op de werf en op kantoor en wordt, na goedkeuring door de RSZ-diensten, geïntegreerd in een bestaand systeem van de werkgever of aannemer.
  4. De gateway
    De aannemer of werkgever kan de gateway installeren op een computer die beschikbaar is op de werf. Daar dienen de werknemers of onderaannemers zich te registeren via eID, rijksregisternummer of Limosanummer.

Wanneer eindigt de registratieverplichting?

Van zodra de werken voorlopig opgeleverd zijn hoeven geen aanwezigheden meer geregistreerd te worden. Het proces-verbaal van de voorlopige oplevering geldt als bewijs voor de inspectie.
Ook wanneer de contractuele relatie een einde neemt (kaderovereenkomsten, onbepaalde duur...) eindigt de verplichting tot aanwezigheidsregistratie.

Wens je meer informatie over dit onderwerp? Aarzel dan niet om ons te contacteren! Onze experts staan voor je klaar!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief