
Zoals u eerder in onze blogpost van 8 januari 2021 heeft kunnen lezen, is het verplicht om elk jaar een bevestiging te doen van de gegevens in het UBO-register. De termijn van één jaar begint te lopen vanaf de initiële registratiedatum of vanaf de datum van de laatst doorgegeven wijziging.
Omwille van technische redenen werd deze bevestiging in 2020 automatisch doorgevoerd voor alle informatieverstrekkers. In 2021 is het met andere woorden de eerste keer aan de informatieverstrekker zelf om de juistheid van de informatie te bevestigen.
Tevens moet sinds 11 oktober 2020 bij registratie ook verplicht elk document toegevoegd worden dat aantoont dat de informatie betreffende een uiteindelijke begunstigde actueel en correct is. Het kan om verschillende documenten gaan:
Wij communiceerden toen dat wie voor 11 oktober 2020 geregistreerd is, tot 30 april 2021 de tijd had om deze documenten op te laden en de jaarlijkse bevestiging uit te voeren. De FOD Financiën heeft nu echter beslist om deze deadline op te schuiven naar 31 augustus 2021 .
Wie zich vanaf 11 oktober 2020 registreerde, moest de documenten meteen opladen. Deze ondernemingen hoeven dus enkel de jaarlijkse bevestiging nog uit te voeren tegen 31 augustus (tenzij ze pas opgericht werden of een wijziging in het UBO-register doorgaven in 2021).
DISCLAIMER: Dit artikel werd gepubliceerd/voor het laatst gewijzigd op 14-04-2021 en werd opgesteld conform de op dat moment geldende wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en interpretaties. Sinds voormelde datum kunnen er zich wijzigingen voordoen waardoor dit artikel verouderde informatie kan bevatten.
Deel dit artikel
Vond je dit artikel nuttig? Deel het met anderen die er baat bij kunnen hebben.
Heb je een vraag?
Blijf je met vragen zitten na het lezen van dit artikel? Geen probleem! Ons team van experts staat klaar om je te helpen met persoonlijk advies.
Stel je vraag