• Investeert voortdurend in kennis
  • Pro-activiteit
  • Een persoonlijke service
  • Pragmatisch & Dynamisch
  • Uw boekhouding online

Interesse?

Contacteer ons vrijblijvend via onze contact- pagina of telefonisch via 055/30.14.41 

De fiscale aspecten van een lichte vrachtwagen

Gepost op 21 december 2023 in Fiscaliteit

Een "lichte vrachtauto" is een voertuig dat ontworpen en gebouwd werd voor het vervoer van goederen en waarvan de toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg. Voor dat soort bedrijfsvoertuigen bestaat er in België een gunstiger fiscaal stelsel dan dat voor personenauto’s. Hieronder een overzicht van de diverse fiscale voordelen.

  • Wat is een lichte vrachtwagen?
  • Btw
  • VAA
  • Vennootschapsbelasting
  • Personenbelasting

Wat is een lichte vrachtwagen?

Een "lichte vrachtauto" is een voertuig dat ontworpen en gebouwd werd voor het vervoer van goederen en waarvan de toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg.

We onderscheiden vier types van lichte vrachtwagens.

1) Pick‐ups met enkele cabine:

  • een volledig van de laadruimte afgesloten enkele cabine die, naast die van de bestuurder, ten hoogste twee plaatsen bevat
  • een open laadbak, eventueel afgesloten met een dekzeil, een plat en horizontaal deksel of een opbouw ter bescherming van de lading

2) Pick‐ups met dubbele cabine:

  • een volledig van de laadruimte afgesloten dubbele cabine die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
  • een open laadbak, eventueel afgesloten met een dekzeil, een plat en horizontaal deksel of een opbouw ter bescherming van de lading

3) Bestelwagens met enkele cabine:

  • een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste twee plaatsen bevat
  • een laadruimte die is afgesloten van de passagiersruimte door een tussenschot van ten minste 20 cm hoogte of bij gebrek hieraan door de rugleuning van de enige rij zetels
  • een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
  • een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels

4) Bestelwagens met dubbele cabine:

  • een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
  • een laadruimte die volledig is afgesloten van de passagiersruimte door een niet afneembare ononderbroken wand uit een hard materiaal over de volle breedte en hoogte van de binnenruimte
  • een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
  • een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels

Een pick-up of chassis cabine wordt vanaf 01.01.2023 enkel belast als lichte vrachtwagen indien hij voor professionele doeleinden wordt gebruikt.

Btw

De btw-aftrek op de kosten met betrekking tot een lichte vracht kunnen bepaald worden aan de hand van een rittenadministratie waarbij het aantal beroepsmatige kilometers en het aantal privékilometers worden uitgesplitst. De verhouding tussen het aantal beroepsmatige kilometers en het totaal aantal kilometers vormt het percentage waartegen de btw aftrekbaar is.

Omdat het bijhouden van een rittenadministratie omslachtig is, kan ook gebruik gemaakt worden van een forfait:

  • 100 % bij uitsluitend beroepsmatig gebruik
  • 85% voor LV die overwegend beroepsmatig wordt gebruikt
  • 35% voor LV die niet overwegend beroepsmatig wordt gebruikt

Merk op:

  • In principe niet te combineren met rittenadministratie
  • In principe verplicht toe te passen op alle gemengd gebruikte lichte vrachten
  • Niet voor lichte vrachten die niet of slechtst onbeduidend (occasioneel of toevallig) voor beroepsdoeleinden worden gebruikt
  • Minimumperiode aan te houden: tot 31 december

VAA

Wanneer de lichte vracht ook voor privéverplaatsingen wordt gebruikt, zal een voordeel alle aard aangerekend worden. In tegenstelling tot de berekening van het VAA voor personenwagens, bestaat er voor lichte vrachten geen forfaitaire formule.

Het voordeel voor het persoonlijk gebruik van de lichte vrachtwagen stemt overeen met de werkelijke waarde van het voordeel in hoofde van de genieter of m.a.w. welk is het bedrag dat de verkrijger in normale omstandigheden zou moeten besteden om een dergelijk voordeel te verkrijgen?

De berekening van het VAA dient als volgt te gebeuren:

VAA = (werkelijk gereden privé kilometers / totaal aantal kilometers) x (som van alle kosten m.b.t. de lichte vrachtwagen)

Voorbeeld

Een vennootschap heeft een Mercedes Vito (lichte vracht) dewelke gedurende het jaar 2023 aan de bedrijfsleider ter beschikking wordt gesteld voor onder meer privéverplaatsingen. De totale kosten m.b.t. de wagen bedragen € 10.000 (€ 5.000 afschrijving, € 2.000 brandstoffen, € 500 verzekering, € 150 verkeersbelasting, € 115 carwash, € 2.235 onderhoudskosten). Het totaal aantal gereden kilometers gedurende 2023 bedraagt 18.400. Het aantal privé kilometers bedraagt 2.400. Het VAA voor 2023 kan dan ook geraamd worden op (2.400/18.400) x 10.000 = € 1.304.

Vennootschapsbelasting

De kosten m.b.t. de lichte vrachtwagen zijn voor 100% aftrekbaar. Er is geen beperking zoals van toepassing op de personenwagens.

Personenbelasting

Een zelfstandige die een lichte vrachtwagen gebruikt voor zijn/haar beroepsactiviteit, zal de kosten m.b.t. de lichte vrachtwagen kunnen aftrekken a rato van het beroepsmatig gebruik t.o.v. het totaal gebruik. Een rittenadministratie met het bijhouden van kilometers kan helpen bij de opsplitsing.

 

© CERTIFISC – Auteur: Jorn Peyskens

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief