
De wet van 3 mei 2023 (BS 23 mei 2023) voegt eennieuw boek XIX “schulden van de consument”toe aan hetWetboek Economisch Recht(WER). Dit nieuwe boekdeel behandelt de procedures voor het minnelijk innen van schulden die ontstaan zijn door betalingsachterstanden bij consumenten. Hieronder de belangrijkste implicaties voor uw KMO.
Consument als zwakke partij
Het consumentenrecht is relevant voor interacties tussen ondernemingen en consumenten. Dit specifieke recht dient terbescherming van de consument, die verondersteld wordt zich in een zwakkere positie te bevinden ten opzichte van de onderneming die goederen en diensten aanbiedt die de consument wenst of nodig heeft. Het doel van dit recht is om debalanste herstellen in deB2C-relatie(van onderneming naar consument) en om consumenten rechten toe te kennen die de beginselen van contractuele vrijheid en de bindende kracht van overeenkomsten inperken.
Een consument is iederenatuurlijke persoondie handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen (art.I.1,2° WER).
Het nieuwe boek XIX WER beoogt de consument eenhoger niveau van beschermingte bieden wanneer deze geconfronteerd wordt metbetalingsachterstanden.Als de consument in gebreke blijft met het betalen van een schuld, is het onbetwistbaar dat dit schade toebrengt aan het bedrijf dat de schuld opeist, en deze schade moet vergoed worden.
Aldus de memorie van toelichting is het doel van dit nieuwe boek geenszins, om het recht van bedrijven op redelijke schadevergoeding te beperken of te verbieden. Het beoogt eerder eenbeter kaderte bieden voor hetminnelijk innen van schulden,misbruik te voorkomenen daardoor de consument beter te beschermen. Zo worden in de praktijk vaak onevenredige boetes toegepast wanneer consumenten niet op tijd betalen. Deze boetes resulteren in hoge rentekosten en vergoedingen die niet in verhouding staan tot de werkelijke schade voor het bedrijf. Deze opeenstapeling van straffen leidt tot aanzienlijke verhoging van de oorspronkelijke schuld, wat bijdraagt aan deopwaartse spiraal van schuldenlastbij bepaalde consumenten. Bovendien worden strenge sancties vaak snel opgelegd zodra de uiterste betaaldatum van de factuur is verstreken.
Voorafgaande en kosteloze ingebrekestelling
Een onderneming kan tegenover een consument alleen aanspraak maken op vertragingsrente en/of een schadeclausule als het voorafgaand eenkosteloze ingebrekestelling- die de vorm aanneemt van een eerste herinnering - heeft verzonden met specifieke vermeldingen en daarna een wachttijd van minimaal veertien kalenderdagen ingaande op de derde dag na verzending van de herinnering aan de consument heeft laten verstrijken. Indien de herinnering langs elektronische weg wordt verzonden, vangt de termijn van 14 kalenderdagen aan op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering wordt verzonden naar de consument.
Deeerste herinneringomvat minstens de volgende gegevens:
Bepalingen die de onderneming vrijstelt van deze vormvoorwaarden, is verboden en wordt als nietig beschouwd.
Om een leverancier niet te verplichten maandelijks een gratis herinnering te moeten sturen als hij met een klant te maken krijgt dat systematisch te laat betaalt, wordt er voorzien, in het geval van overeenkomsten betreffende regelmatige levering van goederen of diensten (bv. uw elektriciteitsleverancier), dat alleen de herinneringen bij niet-betaling van drie vervaldata gedurende een jaar gratis zijn.
De kosten voor bijkomende herinneringen mogen niet hoger liggen dan 7,50 euro, vermeerderd met de op het ogenblik van de verzending geldende portokosten.
Maximale interestvoet en schadevergoeding
De rentevoet dient binnen de limieten van die van de wet van 2 augustus 2002 (Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties) te blijven (die voor het tweede semester van 2023 op 12 % is vastgesteld). Nieuw is dat een vastgelegd schadebeding onderworpen wordt aan een wettelijk maximaal plafond, afhankelijk van het uitstaande saldo:
Schadebedingen die bedragen bevatten die niet overeenkomen met de bovengenoemde limieten, zijn verboden en worden als ongeldig beschouwd.
Versoepeling voor een KMO
Indien een consument zijn financiële verplichting niet voldoet binnen de termijn van veertien dagen zoals hierboven uiteengezet en wanneer een schadebeding bepaalt dat er een verwijlinterest van toepassing is binnen de wettelijke limieten, kan de onderneming die een KMO is, beslissen om denalatigheidsinterestente laten lopen vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering aan de consument wordt verstuurd.
Een kmo is elke onderneming die, op het moment van de toepassing van dit artikel, voldoet aan de criteria vastgelegd in artikel 1:24, § 1, van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Strafrechtelijke boetes
Het is essentieel voor een onderneming om goed geïnformeerd te zijn over de mogelijke strafrechtelijke consequenties die kunnen volgen wanneer zij de wettelijke voorschriften niet naleven. Er kunnenboetesworden opgelegd voordiverse overtredingen, waaronder:
De omvang van de opgelegde boetes kan variëren. In het geval van deze specifieke inbreuken geldt een categorie 2 sanctie, waarbij de boete kan variëren van €26 tot €10.000, of tot 4% van de totale jaaromzet in het meest recent afgesloten boekjaar (merk op: dit bedrag wordt vermenigvuldigd met opdeciemen).
Terugbetaling van betaalde bedragen aan de consument
Indien de consument tijdens de minnelijke schuldinvordering sommen ten onrechte heeft betaald in strijd met de bepalingen van de wettekst, dan gaat het burgerrechtelijk om eenonverschuldigde betaling te kwader trouw verkregen. De rechter kan bevelen dat diegene die deze betaling heeft ontvangen, er dan ook toe gehouden het ontvangen bedrag terug te betalen en dat de consument beschouwd wordt een geldige betaling te hebben verricht aan de schuldeiser. Met andere woorden kan een consument die uw factuur betaalt terwijl uwvoorwaarden niet zijn aangepastaan de nieuwe regelgeving, van uw onderneming eenterugbetalingeisen.
Inwerkingtreding
De nieuwe regeling is van toepassing opcontracten gesloten vanaf 1 september 2023. Voor reedsbestaande contractenis er eenovergangsregelingdie loopttot 1 december. Deze twee data zijn dan ook belangrijke deadlines waartegen ondernemingen de contractsvoorwaarden en algemene voorwaarden van hun klanten-consumenten moeten aanpassen aan de nieuwe regelgeving. De wet van 20 december 2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument wordt opgeheven.
AVERTISSEMENT: Cet article a été publié/modifié pour la dernière fois le 25/08/2023 et a été rédigé conformément à la législation, la jurisprudence, la doctrine juridique et les interprétations en vigueur à ce moment-là. Depuis cette date, des changements peuvent avoir eu lieu rendant cet article potentiellement obsolète.
Deel dit artikel
Avez-vous trouvé cet article utile? Partagez-le avec d'autres qui pourraient en bénéficier.
Avez-vous une question?
Vous avez encore des questions après avoir lu cet article? Pas de problème! Notre équipe d'experts est prête à vous aider avec des conseils personnalisés.
Posez votre question