Klant betaalt contactloos met smartwatch bij mobiele betaalterminal volgens nieuwe Belgische wetgeving

Vanaf 1 juli 2022 worden alle ondernemingen door de regering verplicht hun klanten minimaal één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Hiermee wil de regering niet alleen het betalingsproces een stuk eenvoudiger maken, maar ook belastingfraude tegengaan.

Wat houdt de verplichting precies in?

De Belgische wetgeving verplicht alle ondernemingen (ongeacht hun grootte) die met consumenten te maken hebben vanaf 1 juli 2022 minimaal één elektronisch betaalsysteem aan te bieden.

Het is niet de bedoeling om de cash betalingen volledig te stoppen, deze moeten n og steeds worden aanvaard . Het elektronisch betalen is een aanvulling op het cash betalen.

Ondernemingen zijn vrij om de meest geschikte technologie te kiezen voor hun zaak, afhankelijk van hun cliënteel.

Voor wie geldt de verplichting?

De verplichting geldt voor alle ondernemingen die vallen onder de term “onderneming” zoals beschreven in boek VI van het Wetboek van economisch recht.

Onderneming = alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen (art. 1.8, 39° van het Wetboek van economisch recht).

Het gaat dus om ondernemingen zoals we die kennen, maar ook om vrije beroepen en personen, overheden en verenigingen die permanent economische activiteiten uitvoeren gericht op consumenten. Denk bijvoorbeeld aan het uitbaten van een zwembad, bibliotheek of cultureel centrum.

Verschillende betaaloplossingen

Ondernemingen moeten minimaal één elektronisch betaalsysteem aanbieden, maar worden dus niet verplicht om alle bestaande betaalmogelijkheden in huis te halen. Ze mogen vrij kiezen voor de meest geschikte technologie voor hun cliënteel.

Belangrijk! Betalingen met maaltijd-, eco- of consumentencheques worden niet gezien als elektronische betaalmiddelen, ook al worden ze met een kaart verricht. Ook betalingen via geschenkbonnen, in cryptomunten of andere virtuele munteenheden vallen niet onder de verplichte elektronische betaalmiddelen.

Er zijn verschillende technische oplossingen beschikbaar die blijven evolueren. Het is dan ook moeilijk om één bepaald systeem aan te bevelen aan alle ondernemingen. Hierbij is het belangrijk dat de onderneming zelf nagaat wat het meest interessant is voor hun werking en de noden van hun klanten.

Er zijn verschillende betaaloplossingen mogelijk:

Bij bepaalde betaalmogelijkheden (bv. bankkaart) mag een minimumbedrag vastgelegd worden, maar voor kleinere bedragen moet dan wel steeds een elektronisch alternatief aangeboden worden (bv. Payconiq). In dit geval moet dus wel meer dan één elektronisch betaalmiddel voorzien worden.

Wat zijn de voordelen van elektronische betalingen voor ondernemingen?

DISCLAIMER: Dit artikel werd gepubliceerd/voor het laatst gewijzigd op 01-06-2022 en werd opgesteld conform de op dat moment geldende wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en interpretaties. Sinds voormelde datum kunnen er zich wijzigingen voordoen waardoor dit artikel verouderde informatie kan bevatten.

Deel dit artikel

Vond je dit artikel nuttig? Deel het met anderen die er baat bij kunnen hebben.

Heb je een vraag?

Blijf je met vragen zitten na het lezen van dit artikel? Geen probleem! Ons team van experts staat klaar om je te helpen met persoonlijk advies.

Stel je vraag

Klaar om er in te vliegen?

Certifisc voor bedrijven en ondernemers

Van startup tot vennootschapsgroep: wij houden je cijfers scherp, jij je focus.