• Investeert voortdurend in kennis
  • Pro-activiteit
  • Een persoonlijke service
  • Pragmatisch & Dynamisch
  • Uw boekhouding online

Interesse?

Contacteer ons vrijblijvend via onze contact- pagina of telefonisch via 055/30.14.41 

Verplichting aanbieding elektronisch betaalmiddel vanaf 1 juli 2022

Gepost op 1 juni 2022 in Algemeen

Vanaf 1 juli 2022 worden alle ondernemingen door de regering verplicht hun klanten minimaal één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Hiermee wil de regering niet alleen het betalingsproces een stuk eenvoudiger maken, maar ook belastingfraude tegengaan.

  • De Belgische wetgeving verplicht alle ondernemingen (ongeacht hun grootte) die met consumenten te maken hebben vanaf 1 juli 2022 minimaal één elektronische betaalsysteem aan te bieden.
  • De verplichting geldt voor alle ondernemingen die vallen onder de term “onderneming” zoals beschreven in boek VI van het Wetboek van economisch recht.
  • Ondernemingen moeten minimaal één elektronisch betaalsysteem aanbieden. Ze mogen vrij kiezen voor de meest geschikte technologie voor hun cliënteel.
  • Elektronische betalingen zorgen voor heel wat besparingen op vlak van tijd en geld voor ondernemingen.

Wat houdt de verplichting precies in?

De Belgische wetgeving verplicht alle ondernemingen (ongeacht hun grootte) die met consumenten te maken hebben vanaf 1 juli 2022 minimaal één elektronisch betaalsysteem aan te bieden.

Het is niet de bedoeling om de cash betalingen volledig te stoppen, deze moeten nog steeds worden aanvaard. Het elektronisch betalen is een aanvulling op het cash betalen.

Ondernemingen zijn vrij om de meest geschikte technologie te kiezen voor hun zaak, afhankelijk van hun cliënteel.

Voor wie geldt de verplichting?

De verplichting geldt voor alle ondernemingen die vallen onder de term “onderneming” zoals beschreven in boek VI van het Wetboek van economisch recht.

Onderneming = alle natuurlijke personen of rechtspersonen die duurzaam een economisch doel nastreven, met inbegrip van hun verenigingen (art. 1.8, 39° van het Wetboek van economisch recht).

Het gaat dus om ondernemingen zoals we die kennen, maar ook om vrije beroepen en personen, overheden en verenigingen die permanent economische activiteiten uitvoeren gericht op consumenten. Denk bijvoorbeeld aan het uitbaten van een zwembad, bibliotheek of cultureel centrum.

Verschillende betaaloplossingen

Ondernemingen moeten minimaal één elektronisch betaalsysteem aanbieden, maar worden dus niet verplicht om alle bestaande betaalmogelijkheden in huis te halen. Ze mogen vrij kiezen voor de meest geschikte technologie voor hun cliënteel.

Belangrijk! Betalingen met maaltijd-, eco- of consumentencheques worden niet gezien als elektronische betaalmiddelen, ook al worden ze met een kaart verricht. Ook betalingen via geschenkbonnen, in cryptomunten of andere virtuele munteenheden vallen niet onder de verplichte elektronische betaalmiddelen.

Er zijn verschillende technische oplossingen beschikbaar die blijven evolueren. Het is dan ook moeilijk om één bepaald systeem aan te bevelen aan alle ondernemingen. Hierbij is het belangrijk dat de onderneming zelf nagaat wat het meest interessant is voor hun werking en de noden van hun klanten.

Er zijn verschillende betaaloplossingen mogelijk:

  1. Een vaste betaalterminal naast de kassa
  2. Een mobiele betaalterminal die naast de kassa kan geplaats worden, maar ook kan meegenomen worden
  3. Een kaartlezer gekoppeld aan een smartphone of tablet voor betalingen op verplaatsing of aan de kassa
  4. Een smartphone of tablet om betalingen via een app te ontvangen

Bij bepaalde betaalmogelijkheden (bv. bankkaart) mag een minimumbedrag vastgelegd worden, maar voor kleinere bedragen moet dan wel steeds een elektronisch alternatief aangeboden worden (bv. Payconiq). In dit geval moet dus wel meer dan één elektronisch betaalmiddel voorzien worden.

Wat zijn de voordelen van elektronische betalingen voor ondernemingen?

  • Eenvoudige en snelle transacties die zorgen voor besparing van tijd en geld
  • Veiligheid: diefstal en valse biljetten worden vermeden
  • Eenvoudiger financieel en administratief beheer van de onderneming
  • Lagere kost: het beheren van cash is voor vele bedrijven een hoge, vaak verborgen, kost
  • De klant krijgt meer vrijheid door het grotere aanbod aan betaalmethoden

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief