• Investeert voortdurend in kennis
  • Pro-activiteit
  • Een persoonlijke service
  • Pragmatisch & Dynamisch
  • Uw boekhouding online

Interesse?

Contacteer ons vrijblijvend via onze contact- pagina of telefonisch via 055/30.14.41 

Update voor ondernemers met (plannen voor) een plug-in hybride wagen

Gepost op 25 juni 2025 in Fiscaliteit

Paasakkoord Regering-De Wever: Geplande fiscale behandeling voor plug-in hybrides op de helling door Europa?

In het Paasakkoord van de Regering-De Wever d.d. april 2025 werden de krijtlijnen voor het nieuw en soepel fiscaal regime van hybride wagens reeds uiteengezet. Deze zouden immers voortaan voor een langere periode dan eerder voorzien fiscaal aftrekbaar worden, met een daarmee verbonden hoog aftrekpercentage.

Concreet zouden plug-in hybrides vanaf volgend jaar 100% aftrekbaar worden, waarbij dit percentage in 2027 licht terugvalt tot 75%. Het exacte aftrekpercentage zal blijven afhangen van de CO2-uitstoot. Ook de zogenaamde ‘fake-hybrides’ (met een uitstoot van meer dan 75 gram per kilometer) zouden nog tot volgend jaar voor maximaal 75% aftrekbaar zijn.

Deze nieuwe regels vormen een fiscaal gunstiger regime dan dat van de regering-De Croo, waarbij men oorspronkelijk op oog had de aftrekbaarheid van hybride wagens tegen 2028 volledig te doen verdwijnen.

 

Nieuwe fiscaal regime van plug-in hybride wagens in strijd met eerder gemaakte afspraken? 

Dit vooropgesteld regime komt echter in aanvaring met de reeds in 2021 gemaakte afspraken tussen de toenmalige Belgische regering en de Europese Commissie.

In navolging van de Coronapandemie wisten de lidstaten immers de afgelopen jaren miljarden aan subsidies en relancemiddelen te verkrijgen uit het zogenaamde Herstel-en Veerkrachtplan. In ruil voor deze Europese steun dienden de lidstaten een aantal maatregelen na te streven, waarbij België zich engageerde om op termijn de fiscale voordelen voor bedrijfswagen te beperken tot uitsluitend elektrische wagens.

Vermits hybride wagens niet passen in het kader van deze groene ambitie, dreigt ons land in het slechtste geval 282 miljoen Europese subsidies te verliezen, indien men blijft vasthouden aan de voorgestelde fiscale gunstige regeling.

 

Hoe moet het nu verder? 

Op dit moment is er nog geen zekerheid over hoe het fiscaal regime inzake bedrijfswagens er definitief zal uitzien. Het kabinet van Minister van Financiën Jan Jambon is momenteel in onderhandeling met de Europese Commissie, waarbij er weinig informatie de buitenwereld weet te bereiken.

Wat wel al vaststaat is dat er nieuwe regels zullen komen, die meer in lijn zijn met de wil van de Europese Unie. Daarnaast zou volgens geruchten het fiscaal regime enkel toepasbaar worden verklaard op zelfstandigen, hoewel ook andere pistes momenteel onder de loep worden genomen. Een verhaal waar zeker nog een vervolg op zal komen…

 

© CERTIFISC – Auteur: Jorn Peyskens 

DISCLAIMER Dit artikel werd gepubliceerd/voor het laatst gewijzigd op 25/04/2025 en werd opgesteld conform de op dat moment geldende wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en interpretaties. 

Sinds voormelde datum kunnen er zich wijzigingen voordoen waardoor dit artikel verouderde informatie kan bevatten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief